dilluns, 11 d’abril de 2011

Llaés i Sanna: èxit absolut. (I)

En ser que vaig arribar a Ripoll i vaig veure que no hi havia cap taxi que pogués arribar-me a Llaés no vaig tenir altra sortida que encaminar-me cap allà a peu tot i que, per sort meua, quan ja duia vora tres hores de camí, un cotxe s'aturà i s'oferí a acabar-me d'arribar a Llaés, que encara em quedava una hora de pujada ben bona. I quina pujada! Un cop arribat a la masia que ens allotjaria a tots durant el cap de setmana la notícia que un formenter havia arribat des de Ripoll a peu s'estengué com la pólvora i durant tot el dissabte gent anà preguntant-me si jo era qui havia fet aquella caminada, ben sorpresos ells, primer per l'accent i després per haver arribat allà. Per molts d'ells vaig ser el primer illenc que sentien a parlar.

Al cap de no res va sortir en Claudio Sanna, cantautor alguerès, ultimant els darrers detalls per començar un curset sobre l'evolució de la cançó algueresa des del segle XV fins al XX. Aquest curset l'acabà amb un concert a l'interior d'una antiga quadra de la masia una volta dinats. Aquesta va ser la pinzellada que acabà el quadre musical que s'havia començat a pintar durant el dinar. Seguit anaren sortint músics i cantadors d'arreu del Ripollès i del Lluçanès d'entre els assistents, i entre ells i Els Randellaires, que eren el grup que havia organitzat la trobada, feren del dinar un veritable concert improvitzat de sobretaula. Al concert, en Sanna cantà moltes cançons, entre elles les Cobles de 1412. Ens va explicar aque aquesta cançó va ser prohibida durant bona part del XIX, quan Sardenya va ser territori de Savoia. Cantava la victòria catalana en una batalla contra un feu francès de Sardenya (de les úniques batalles que els catalans han guanyat mai) amb versos com els de la tornada: Muiran, muiran, muiran los francesos, junt a un vers, que aquí no apareix, que parlava d'un bastard de Savoia.

video


La festa va seguir a la nit amb més musica de ballar i moltes més cançons, bona part d'elles cantades per un petit destacament de cantadors del CAT que pujaren a Llaés (i gràcies a qui jo em vaig enterar de tal trobada i amb qui l'endemà tornaria a Barcelona). En aquella xacota vaig ensenyar com sonam a les Pitiüses i, als més atrevits dels assistents, els vaig ensenyar com ballam, i així mateix ballaren un parell de llargues!




dilluns, 4 d’abril de 2011

Ara sona 4 de Copes


En més d'una ocasió he parlat d'aquest grup però és que donen corda per estona. 4 de Copes, com molts sabreu, és un grup formenter que es mou entre el rock i el pop i fa poquet he descobert que, després de treure el seu tercer disc, No puc parar, han gravat el seu 2n videoclip. Així que, com que la cosa va de música us deix els seus dos videoclips Arena i el recent Farts

Arena
Farts

Aquest grup ja fa uns anys que sona pel món. El fet de formar part del projecte Ressonadors els va donar a conèixer a Eivissa i últimament han fet alguns concerts per Mallorca i a la Catalunya nord. I dir que recentment 4 de Copes ha rebut la menció Sant Jordi jove. Sense cap mena de dubte aquesta formació està donant-se a conèixer poc a poc dins i fora de les illes donant un aire festiu a cada concert deixant, sempre al públic, amb ganes de tornar a coincidir amb ells en un altre concert.


divendres, 1 d’abril de 2011

Sor Presa! Han vengut més barquets nous...

La pregunta del milió:
Quina relació pot haver-hi a Formentera entre un prostíbul ple de putes, un sac de farina i un convent de monges?
a) Amb la crisi les monges s'han vist obligades a prostituir-se per poder seguir comprant la farina de les hòsties consagrades.
b) Les monges del convent han llogat un antic prostíbul per construir-hi un molí per moldre-hi el gra.
c) Les prostitutes de l'illa es disfressaren de monges per carnestoltes i tot plegat va ser la hòstia!
d) No, no hi ha cap relació.

Idò no, no és cap d'aquestes coses però és gairebé igual de rebuscat. Resulta que a Formentera hi ha hagut una batuda contra el narcotràfic i s'hi han vist implicades una vintena de persones. Entre elles, les treballadores d'un prostíbul i la directora del col·legi del convent de monges. El somni de tot estudiant fet realitat: "sa directora l'han tancat a sa presó!" Però no és la directora d'una escola qualsevol, no, és la de l'escola del convent de les monges!

Sa notícia completa aquí [ENLLAÇ]

Ara bé, no us alarmeu, no serà necessari escorcollar cap monja ni res per l'estil. La directora no és monja, és laica. Segons conten els diaris (tant locals com d'arreu de l'Estat) la directora de l'escola entrà a la banda per mor de la seua drogoaddicció i ha acabat manejant, parcialment, una mini màfia on utilitzava les treballadores d'un prostíbul per repartir la seua farina.
Més barquets nous.*
 
Per si algú no coneix sa tonada d'aquesta cançó, aquí hi ha una versió que he penjat i si no s'escoltàs, apretau s'enllaç aquest: [ENLLAÇ]


N'ha vengut un barquet nou
tot carregat de pastilles
perquè dormiguem tranquils
mentre mos desfan ses illes.

N'ha vengut un barquet nou
tot carregat d'idees noves
perquè us les poguem contar
com si fossin bones noves.

N'ha vengut un barquet nou
tot carregat de pastilles
perquè dormiguem tranquils
mentre mos desfan ses illes.

N'ha vengut un barquet nou
amb Sor Presa fent tantines
i un fardo en cada mà
diguent:només són farines.

N'ha vengut un barquet nou
tot carregat de pastilles
perquè dormiguem tranquils
mentre mos desfan ses illes.

N'ha vengut un barquet nou
que va carregat de dones
perquè mos untin es nas
disparant-se'ns ses hormones.

N'ha vengut un barquet nou
tot carregat de pastilles
perquè dormiguem tranquils
mentre mos desfan ses illes.

Hi ha un destacament
que ha arribat a Formentera
de guàrdies civils i gent
buscant-la per carretera.

N'ha vengut un barquet nou
tot carregat de pastilles
perquè dormiguem tranquils
mentre mos desfan ses illes.

N'ha vengut un barquet nou
tot carregat de sargents
i a Sor Presa farinera
l'han pescada en es convent.


*Versió pròpia de la cançó, aquesta peça va ser creada per versionar-se amb temes d'actualitat i així és com aquí s'ha fet.